Stichting Allemanshuis Koggenland

De NH-Kerk te Ursem, eigendom van de Kerk (het College van Kerkrentmeesters van PG Koggenland) is dringend toe aan renovatie. Zo is - vanwege veiligeheid - noodzakelijk dat de Kerk voorzien wordt van een vluchtdeur en de gasstralers vervangen worden. Bovendien is de consistorie een bouwval en behoeft vervanging (nieuwbouw) en is het Kerkgebouw dringend toe aan een verduurzamingsslag om de energiekosten te drukken.

Zoals bekend is het Kerkgebouw ook beschikbaar voor andere activiteiten, mits niet strijdig met de waardigheid van het gebouw. De Kerkenraad heeft de intentie om het gebruik voor andere gelegenheden uit te breiden zodat de kosten van de renovatie en toekomstig onderhoud uit opbrengsten betaald kunnen worden. Inmiddels vindt overleg met de burgerlijke gemeente plaats over de mogelijkheden. De burgerlijke gemeente staat positief tegenover het voornoemde en op basis daarvan is inmiddels een architect ingeschakeld om eerste ontwerpen te maken.

Om toekomstige exploitatie van het Kerkgebouw en eventuele nieuwbouw in goede banen te leiden, heeft de Kerkenraad besloten een aparte entiteit in het leven te roepen genaamd: 'Stichting Allemanshuis Koggenland'. De stichting is zelfstandig, maar is verantwoording verschuldigd aan de Kerkenraad van Protestantse Gemeente Koggenland. Stichting Allemanshuis Koggenland verricht haar activiteiten vanuit haar eigen doelstelling, gericht op het bevorderen en organiseren van activiteiten van geestelijke, culturele, sociale of maatschappelijke aard en gericht op het ontwikkelen van activiteiten om de hervormde kerk een rol in het leven te geven overeenkomstig haar culturele en historische betekenis voor de plaats, de kerkelijke gemeente en haar regio. Hiermee steunt zij onder meer de Protestantse Gemeente Koggenland

Inmiddels is aanvraag voor een BTW-nr en ANBI-status bij de belastingdienst ten behoeve van de Stichting in gang gezet. Verdere informatie volgt op afzienbare termijn.
Ook is een beleidsplan voor de Stichting opgesteld, en deze treft u bijgaand aan:
Beleidsplan