Over het College van kerkrentmeesters

Het college van kerkrentmeesters is een zelfstandig in de kerkorde verankerd college met een eigen werkterrein, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Het college van kerkrentmeesters voert het beheer over de financiële middelen en gebouwen van onze gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De verantwoordelijkheid hierover heeft de kerkenraad namelijk aan het college gedelegeerd. Er is in ordinantie 11 van de kerkorde vastgelegd hoe de verhouding is tussen kerkenraad en college van kerkrentmeesters.

Kerkrentmeesters kunnen ook ouderling zijn, maar zij kunnen ook belast zijn met specifieke zaken. Zo behoort het bijhouden van de ledenadministratie eveneens tot de taak van de kerkrentmeesters. De taakinvulling van de ouderling-kerkrentmeester bestrijkt een veel breder terrein. Een belangrijk onderdeel hiervan is het veilig beheer van de beleggingen en de ontvangsten daaruit, en ook verzorgt hij/zij de jaarlijkse Actie Kerkbalans en de wekelijkse collectes tijdens de kerkdiensten.