Berkhout

Wanneer de eerste kerk in Berkhout gebouwd werd is niet bekend. Toch wordt er sinds 1300 gekerkt in Berkhout. Dit leert ons een oude akte in het archief van Hoorn gedateerd 24 juni 1381.

In 1573, na de reformatie, is de kerk overgegaan in protestants bezit. Van 1578-1600 hadden Scharwoude en Berkhout samen één predikant. Diverse predikanten hebben in de pastorie naast de kerk gewoond.

In de loop der eeuwen is er verbouwd aan de kerk. In 1853 is het portaal aan de noordzijde zo bouwvallig dat men deze wil afbreken. De nieuwe ingang zal dan bij de toren zijn, men besluit in 1855 toch een nieuw voorportaal aan de noordzijde te bouwen. In 1878 krijgt men petroleumverlichting en wordt de noordzijde en de toren bedekt met nieuwe pannen. De zuidzijde is ook niet zo best meer en zal in 1883 ook in onderhoud gaan. Of dit gebeurd is weten wij niet, omdat op 3 december 1883 de kerk volledig afbrandde.

In de jaren 80 zijn kerk en pastorie in andere handen gekomen. De pastorie werd verkocht, daar zetelt tegenwoordig een tandarts met zijn gezin. De kerk werd voor één gulden overgedragen aan Stichting Berkhouter Kerk. Deze stichting beoogde een restauratie op niet al te lange termijn.

In de periode vanaf 1985 werd er rondgekeken in de diverse kerkgebouwen en het multifunctionele gebruik ervan. Plannen werden gemaakt, subsidies aangevraagd en vele malen afgewezen, bestuurders werden ouder en stopten, steeds kwamen er nieuwe bestuurders en uiteindelijk kon er aan de restauratie begonnen worden. Het was een kwestie van een lange adem.

De enthousiaste vrijwilligers die al die jaren hebben doorgezet hebben centjes bij elkaar gespaard en vele uren gewerkt om culturele evenementen te laten plaatsvinden. Daarnaast is er door de inwoners van Berkhout geld ingebracht en door diverse acties van verschillende clubjes geld gedoneerd en is de kerk grondig gerestaureerd, en in 1989 kreeg de kerk de status Rijksmonument.

De erediensten worden er op zondag om de drie weken gehouden. Ook is er plaats voor rouwdiensten en heeft de kerk een aula.

Zie voor meer informatie over de mogelijkheden van verhuur berkhouterkerk.nl